חוק הנגשת אתרים

חוק הנגשת אתרים יצא בסוף אוקטובר 2013 וחייב בעלי אתרים המציעים שירותים לציבור להתאים את אתר האינטרנט לבעלי מוגבלות שונות כמו ליקויי ראיה ועוורים, בעלי קשיי שמיעה או חרשים וכן אנשים שאינם מסוגלים להפעיל עכבר. היות וצויין בחוק כי חברות יכולות ליישם את החוק בהדרגה והאתרים צריכים להיות נגישים תוך שלוש שנים, 25 בחודש אוקטובר הקרוב (2016) הוא תאריך היעד בו האתרים השונים אמורים להיות נגישים, אתרים המציעים שירות לציבור ואינם עומדים בקריטריונות השונים של החוק יקנסו בסכום של עד 50,000 שקלים לאתר.

 

את הקווים המנחים להנגשת אתר האינטרנט בהתאם לחוק הנגשת אתרים על פי תקן ישראל ת”י 5568 ניתן לראות כאן – http://index.justice.gov.il/Units/NetzivutShivyon/Kvatzim/1395_Teken5568NegishutAtareiInternet.pdf

 

בשוק קיימות תוכנות רבות המסייעות לבעלי המוגבלות לנווט באתרי אינטרנט מבלי לראות אותם, או לראות ולשמוע תכני וידיאו או לראות/לשמוע חלופה טקסטואלית שלהם במידה והלקות אינה מאפשרת התנסות מלאה בחוויית האודיו והוידיאו של הסרטון, אך התוכנות האלה תלויות במידה רבה בתמיכת האתר בהן. לא ניתן לייצר כתוביות לסרטון יש מאין, ולא ניתן למצוא חלופה טקסטואלית לתמונה או סרטון אם אלה לא הוזנו מראש באתר.

 

פן חשוב נוסף בהנגשת האתרים הוא היכולת לקרוא את הטקסט בקלות. צבעי טקסט ורקע בעלי ניגודיות גבוהה כמו טקסט כהה על רקע בהיר, או טקסט בהיר על רקע כהה מאפשרים לבעלי לקויות ראייה שונות לראות את הטקסט הכתוב, ולתוכנות המאפשרות שמע לזהות את הטקסט ביתר קלות.

 

קיימת חשיבות נוספת לסדר הטקסט בקוד. אם בעבר לפני עדין ההנגשה ניתן היה לשים טקסט בכל מקום בקוד ולערוך את מיקומו מחדש באמצעות תגית <style>, היום ישנה חשיבות למיקום הטקסט בקוד, כותרות של פסקה צריכות להיות מעליה והפסקאות צריכות להיות מסודרות בקוד בהתאם להגיון בו הן מסודרות בעמוד. גם עיצוה העמוד צריך להיות נשלט באמצעות קובץ חיצוני (CSS) ולהיות מנותק מהטקסט המופיע באתר.

 

הנגשה ללקות נוספת המצויינת בחוק מיועדת לסייע לאנשים שאינם מסוגלים לשלוט בידיהם על מנת להפעיל עכבר( אם בשל תאונה, נכות מולדת או מחלה כמו פרקינסון) ונאלצים להשתמש במקלדת או בפקודות קוליות, ויש להתאים את הקישורים השונים ואת התפריט הראשי לתגובה לפעולה קולית או לחצנים במקלדת.

 

על מנת לדעת האם אתר האינטרנט שלך מתאים לדרישות התקן הקיים ניתן להוריד את מסמך הדרישות בפורמט אקסל.

 

אמנם שינויי החקיקה מקלים מאד על בעלי הלקויות והנכויות, אך מה עם בעלי העסקים הקטנים שאינם יכולים להרשות לעצמם בנייה מחודשת של האתר, או אף תיקון האתר הקיים? החוק מאפשר לעסקים קטנים ובינוניים שמחזורם השנתי מתחת לחצי מיליון שקלים לקבל פטור אוטומטי מהנגשת האתר, ולעסקים אחרים קיימת האפשרות לבקש פטור או ארכה בשל קשיים טכנולוגיים.

 

אז מה עדיף לעסקים קטנים ובינוניים לעשות לנצל את הפטור או להתאים את האתר לכלל האוכלוסייה? לפי המחקרים שבוצעו לפני כניסת התקנות הקשורות לנגישות בשירות כ25% מהאוכלוסיה בארץ סובלת מליקויים כאלה ואחרים הדורשים התאמה מיוחדת של אתרי האינטרנט עבורם. שיפור האתר והתאמתו לאוכלוסיה זו מקלים על הגולשים בשימוש שוטף באתר. אך לא רק זו, שיפור הנגישות משפיע גם על קידום אתרים בגוגל במנועי החיפוש. קוד תקני וניגודיות גבוהה בין צבע הרקע של האתר לטקסט הכתוב מעלים את ה PR (דירוג הדף במנועי החיפוש) ומעלים אותו בתוצאות החיפוש. לכן מומלץ גם לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לבצע את ההתאמות הנדרשות, או לבנות אתר חדש ונגיש.